Proszę na wstępie, żebyście Państwo, uważnie potem sprawdzili jakie są reakcje na tekst i co one mówią o reagujących w ten czy inny sposób.
Jeżeli religia jest zjawiskiem tak powszechnym i nie ma grupy ludzkiej bez religii, to najwyraźniej spełnia jakąś istotną rolę z punktu widzenia kryteriów teorii ewolucji. Zatem pozwoliłem sobie przypomnieć forumowiczom, jak na religię należy patrzeć z punktu widzenie teorii ewolucji i powtarzam wpis sprzed kilku miesięcy. Ale o roli KK tym razem nie będę wspominał, bo tego można się dowiedzieć z powszechnie dostępnych poważnych książek historycznych.
Zwierzęta żyją wyłącznie w świecie natury. Dlaczego człowiek żyje w świecie kultury i co to oznacza ?
A jak do tego doszło ? Jak z czegoś w rodzaju szympansa, a potem hominida, człowiek stał się istotą kulturową ?
W świecie społecznym czlowiek od dawna żyje w instytucji, INSTYTUCJI rodzinnej i aby móc wchodzić w interakcje z innymi musi posiadać pewien mechanizm umysłowy pozwalający mu na nawiązywanie relacji międzyludzkich. Takim mechanizmem jest intencjonalność czy mówiąc inaczej znajomość wrodzona Teorii Umysłu. Człowiek potrafi odczytywać intencje innych i dzięki temu mozliwe jest życie społeczne i rozwój społeczny i kulturowy dzięki tworzonym instytucjom na bazie instytucji pierwszej jaką jest rodzina, która utrwala pewne wyuczone sposoby wzajemnych zachowań. To jest ta pierwsza pamięć zewnętrzna, wymuszona przez czystą biologię.
Odpowiedż jest nie do przyjęcia dla wszelkiego lewactwa, bo lewactwo uczyć się nie lubi, ono polega na chciejstwie i emocjach.
Człowiek pierwotny przypisał intencjonalność siłom natury, stąd pojawiły się w ludzkim umyśle pojęcia ogólne, oderwane od konkretnej rzeczywistości i tak pojawiła się umiejętność abstrakcyjnego rozumowania. Pojawiły się kult, religia, kapłani, oderwani od bieżącej codziennej rutyny walki o chleb i tak powstała pierwsza kluczowa instytucja społeczna poza rodziną, z której potem powstały instytucje kolejne, takie jak szkoły i uniwersytety. W tej warstwie nie ma żadnych cudów, są konkretne mechanizmy.
Dla jasności wywodu, powtórzę,że istnieją dwa mechanizmy umysłowe – te do analizy relacji społecznych, czyli intencjonalność/teoria umysłu, ograniczona do ludzi i w minimalnym stopniu dostępna także niektórym naczelnym oraz mechanizm do analizy relacji przyczynowo-skutkowych, którymi dysponuje większość istot żywych w rozmaitym stopniu. Tylko u ludzi mechanizm rozumienia relacji przyczynowo-skutkowych został sformalizowany i zinstytucjonalizowany. Dzięki religii właśnie.
Komentarze
Pokaż komentarze (19)