zetjot zetjot
890
BLOG

W czyim interesie był edukacyjny apartheid

zetjot zetjot Polityka Obserwuj notkę 35

Mój słuch muzyczny marny jest, choć lata treningu pozwoliły mu sie rozwinąć, ale bariery genetycznej nie przeskoczy. Co innego słuch lingwistyczny – ten jest odrębny, a lata praktyki dodatkowo go wzmocniły. Tak więc doskonale słyszę z codziennego życia płynące nieprzerwanym strumieniem komunikaty świadczące o tym, jakie są efekty polskiej szkoły i dlatego opowiadam się za reformą edukacji. Wystarczy posłuchać rozmów w tramwaju czy autobusie lub włączyć media. Uszy puchną. Dodam, że proponowana przez PIS reforma wydaje mi się mało radykalna, choć do tego systemu chyba adekwatna.

Znalazłem w sieci obrazowe sformułowanie, które znakomicie oddaje stan polskiego umysłu, będący efektem postkomunistycznej edukacji. Sam zresztą ten obraz zaobserwowałem. Oto on:

“Na świecie Polaków poznaje się po tym, że siadają w ostatnim rzędzie. Wynieśli to z polskich szkół – od podstawowych do wyższych. Kultura edukacyjna ma geny prusko-carsko-sowieckie.”

Ale na tym nie koniec, polecam Państwu artykuł Grzegorza Kostrzewy-Zorbasa na temat najnowszej oceny systemu polskiej edukacji:

http://wpolityce.pl/spoleczenstwo/318349-polska-oswiata-od-2012-do-2015-roku-spadla-we-wszystkich-dziedzinach-swiatowego-rankingu-oecd-ile-jeszcze-alarmow-cywilizacyjnych

Warto przypomnieć, czemu służyła wieloszczeblowa edukacja – miała ona wyraźny cel selekcyjny, możnaby powiedzieć – klasowy, pozwalający na oddzielenie słabych uczniów i skietrowanie ich do swoistego getta szkół słabszych, obniżających ich szanse w konkurenjci z dziećmi należącymi do establishmentu.

Tak więc powrót do edukacji z prawdziwym liceum pozwoli na demokratyzację edukacji i likwidację swoistego apartheidu. Oprócz liceów pojawią się szkoły zawodowe, które dadzą szanse społeczne, zawodowe uczniom słabszym lub pozbawionym ambicji akademickich, którzy byli skazani w poprzednim systemie na trwałą, a przede wszystkim – dziedziczną, marginalizację. Nowy system pozwoli dzieciom z takich rodzin uniknąć dziedziczenia wykluczenia kulturowego i dziedziczenia braku ambicji. Liceum da im szansę by, w odróżnieniu od rodziców, mogli stanąć do konkurencji o pierwszą ligę.  

zetjot
O mnie zetjot

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka