zetjot zetjot
274
BLOG

Cudze chwalicie, swego nie znacie

zetjot zetjot Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

Mam dla Państwa temat spod hasła “Cudze chwalicie, swego nie znacie”. Najczęściej okazuje się, że nie znacie ani jednego ani drugiego. Parę tygodni temu zaproponowałem w notce dokonanie próby zebrania wiarygodnych informacji na temat dwóćh osób, Jana Kochanowskiego i urodzonego około 30 lat później, Williama Szekspira. Jestem ciekaw czy taka próba by się Państwu powiodła i jakie wnioski by Państwo z tej próby wyciągnęli.

Chyba czytaliście Państwo pierwszą powieść na świecie, słynnego “Robinsona Crusoe”, autorstwa Daniela Defoe, człowieka światowego. Jeżeli nie czytaliście, to macie problem, poważny problem. Myślę, że Defoe byłby w stanie naturę tego problemu wyjaśnić dosadnie. Warto więc poświęcić chwilę refleksji jego słowom z r.1728:

“Człowiek, który potrafi mówić po łacinie, może odbyć podróż z jednego końca Polski na drugi z taką łatwością, jak gdyby urodził się w tym kraju. Mój Boże! Cóż by uczynił dżentelman, któremu by przyszło podróżować po Anglii, a który nie znałby żadnego języka prócz łaciny. […] Nie mogę się nie użalić nad kondycją takowego podróżnika”.

zetjot
O mnie zetjot

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura